Komentář J. Leschtiny o uprchlících z Okrouhlíku: PRIMA VE STOPÁCH RUSKÉ PROPAGANDY?

Televize Prima odvysílala reportáž o křesťanských běžencích z Iráku, jejichž příjezd zorganizoval ve spolupráci s vládou nadační fond Generace 21. Na sociálních sítích pak vzbudilo obrovský poprask vyjádření jednoho z mužů, který v reportáži odmítl jihlavskou radnicí nabízené ubytování slovy, že než aby žil v přemalovaném kravíně, raději odejde zpět do Iráku.

V čase rozdmýchaných antiuprchlických nálad rovnají se taková slova zvlášť výhřevnému topivu pod vroucím kotlem hysterie a nezvladatelných vášní. Jenže podle pracovníků Generace 21, televize Prima odvysílala zmanipulovaný překlad výpovědi.

Generace 21 tvrdí, že si povídaní iráckého muže, jež si na mobil natočil další z běženců, nechala znovu přeložit a ověřit u několika překladatelů. Všichni se podle fondu shodli v tom, že tlumočená slova o přemalovaném kravíně a návratu do Iráku zpovídaný muž neřekl. Ale mluvil o nabízeném bytě jako o nevhodném proto, že jeho žena je nemocná, velmi špatně chodí a potřebovala by byt v přízemí.

A co na to ředitelka zpravodajství Primy Jitka Obzinová? Podle ní v reportáži zazněly pravdivé a relevantní informace „podpořené překladem soudního tlumočníka arabského jazyka.“ Už sama o sobě formulace paní Obzinové zní zajímavě. Co je to pravdivá informace „podpořená překladem?“ Pravdivou informaci přece stačí prostě tlumočit. Není překladatelův výraz „přemalovaný kravín“ onou podporou a přídavkem navíc, kterým Prima chtěla vyjít vstříc divákům, jimiž cloumají vášně proti uprchlíkům?

Podezření z manipulace jen Prima utvrzuje tím, že odmítá poskytnout pracovníkům Generace 21 hrubý nesestříhaný materiál z reportáže. Poté, co způsobila rozruch, odvysílala následující den reportáž v původním znění. Problém je v tom, že jsme opět byli odkázáni na to, jak překladatel oslovený televizí záznam přeloží.

Proč ale Prima jednoduše nepověsí celý záznam na svůj web, aby další nezávislí znalci arabštiny mohli posoudit věrnost překladu a vydat svá dobrozdání?

Nic takového vedení Primy zjevně učinit nehodlá. Samo tak svou stanici přibližuje k tvrdým propagandistickým médiím, šířících pod taktovkou Kremlu lží, polopravdy a demagogie všeho druhu.

Jiří Leschtina

Server Občasník.eu děkuje serveru Svobodumediim.cz za laskavý souhlas s otištěním komentáře v nezkrácené podobě.

 

Odpovědět

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Grafickou podobu zajistil WebRex s.r.o.
 
Plastová okna